Utmanande barn i förskola och förskoleklass : Pedagogers syn gällande hur deras förhållningssätt och bemötande kan stötta och hjälpa utmanande barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med undersökningen var att få en ökad förståelse för pedagogers syn gällande hur deras förhållningssätt och bemötande kan stötta och hjälpa utmanande barn. För att synliggöra detta valde jag att ta reda på hur verksamma pedagoger i förskola och förskoleklass såg på begreppet utmanande barn samt vilka erfarenheter de hade av att möta dessa barn i verksamheten. Vidare efterfrågades vilka pedagogiska egenskaper som informanterna ansåg viktiga i arbetet samt vilken betydelse föräldrasamverkan hade gällande utmanande barn. Andra organisatoriska stöd såsom arbetslag, rektor och andra yrkesprofessionellas roll har även belysts. För att få en kvalitativ förståelse gällande människors subjektiva upplevelser utgick jag ifrån en hermeneutisk ansats och således genomfördes semistruktrerade intervjuer med fem pedagoger. Resultaten framhöll vikten av en positiv barnsyn och en tilltro till barnens egen kompetens. Det framhölls som viktigt att sträva efter att hitta något positivt hos varje barn som gick att bygga vidare samt att bygga goda relationer med såväl barn, föräldrar och arbetslag. Tydlig struktur, rutiner och genomtänkta regler skapade möjligheter för barnen att lyckas. Förutom vikten av att ha ett väl fungerande arbetslag hade rektorerna en viktig stödjande funktion och att ta hjälp av utomstående professionell hjälp sågs som en positiv möjlighet. Däremot framkom det att alla arbetslag inte samarbetade på ett positivt sätt eller strävade åt samma håll samt att det fanns omfattande tidsmässiga variationer i hur snabbt pedagogerna kunde få hjälp från elevhälsa eller specialpedagog. Pedagogernas åsikter gällande gränssättning samt vikten av samtal och dialog tillsammans med barnen för att bearbeta konflikter gick isär. Några av informanterna premierade tydliga regler och gränser medan andra pedagoger ifrågasatte för vems skull gränserna fanns till. Frustration uttrycktes även från några av de intervjuade pedagogerna gällande att de tysta barnen lätt sätts åt sidan i den pedagogiska verksamheten till förmån för andra, mer utmanande, barns behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)