Vad säger forskning om alternativa verktyg och inlärningsstrategier för elever med inlärningssvårigheter inom SO?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikten är att undersöka hur lärare kan stödja elever med inlärningssvårigheter inom SO, samt hur man kan öka motivationen till att lära. Eftersom vi i praktiken har upplevt att elever med inlärningssvårigheter har problem med att förstå innehållet i samhällsorienterande ämnen, så skapades ett intresse och en motivation att belysa de metoder som är gynnsamma för dessa elever. Vi har valt källor som vilar på en vetenskaplig grund och som innehöll relevant forskning för vår frågeställning. Artiklarna bearbetar olika inlärningstrategier som är gynnsamma för elever med inlärningssvårigheter inom SO. Källorna belyser även hur lärare såg på anpassad undervisning på 90-talet. Majoriteten av strategierna som presenteras i arbetet har undersökts i olika skolor på mellanstadiet i USA. Undersökningar visade på ökad förståelse för elever med inlärningssvårigheter i SO.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)