Likvärdighet är olika. En studie om arbetet med likvärdighet i grundskolan

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Likvärdigheten i de svenska skolorna kan ifrågasättas då elever under senare år fått allt sämre kunskapsresultat. Det saknas en enhetlig definition av likvärdighet varför ett gemensamt förhållningssätt till begreppet uteblir vilket äventyrar en likvärdig skola, något flera menar kan förklaras av otydlig ansvarsfördelning. Ansvaret för skolorganisationer åläggs kommuner men i Göteborgs Stad har stadsdelarna blivit huvudmän för grundskolan. Således styrs skolor på flera nivåer, både mellan stat och kommun men också lokalt mellan huvudman, rektor och lärare. Utgångspunkt för föreliggande kvalitativa studie är att utifrån intervjuer studera hur aktörer i den lokala nivån i en av Göteborgs Stads stadsdelar arbetar med och samverkan kring likvärdighet. Studien formas utefter Mintzbergs (1979) arbetsdelning samt koordinering i linjeorganisationen som består av strategisk ledning, mellanchefer och operativ kärna. Linjevägen är tydlig och nivåerna arbetar på olika sätt med likvärdighet, men arbetet koordineras i liten utsträckning och ansvarsfördelningen är otydlig. Arbetet med likvärdighet sker främst inom skolor varför likvärdighet inrymmer flera olika arbetssätt som kan hota likvärdighet mellan skolor. Med anledning av brister kopplade till skolans huvudmannaskap samt resursfördelning förekommer en diskussion om centralisering av huvudmannaskapet i staden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)