Födoämnesöverkänsligas uppfattningar om att äta ute : Efter införandet av krav på information om 14 allergener

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Maria Molin; Marie Wikberg; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Födoämnesöverkänslighet påverkar många aspekter av vardagen och kan leda till sociala begränsningar och försämrad livskvalitet. Sedan 13 december 2014 finns EU-lag på att information om 14 allergener ska lämnas muntligt eller skriftligt på café och restaurang. Syfte: Syftet var att undersöka hur vuxna födoämnesöverkänsliga uppfattar café- och restaurangbesök med avseende på information om allergener samt att identifiera områden som födoämnesöverkänsliga uppfattar som problematiska på café och restaurang. Metod: Födoämnesöverkänsliga nåddes via lokala Astma- och Allergiföreningar runtom i Sverige. Webbenkäten (23 frågor) besvarades av 122 respondenter från 19 län. Främst beskrivande statistik tillämpades. Två Mann-Whitney U Test utfördes. Resultat: Det fanns delade uppfattningar om hur allergeninformation fungerar. Majoriteten begränsade sina besök till ett eller ett fåtal matställen som de känner sig trygga med. Fyrtioåtta procent informerade alltid personalen om födoämnesöverkänsligheter och majoriteten fick trevligt bemötande. Nära 70% önskade både muntlig och skriftlig allergeninformation och 43% tyckte att lagstiftningen var otillräcklig. Totalt undvek 60% någon restauranginriktning och 73% hade fått fel information eller blivit serverade fel mat under det senaste året. Okunskap, språkbarriärer och missförstånd hos personalen ansågs utgöra problem. Inriktningen östasiatiskt ansågs mest osäker, undveks i störst utsträckning och där rapporterades flera inträffade fel. Flest antal fel inträffade för café, svensk husman och med livsmedlet mjölk. Andra problemområden var snabbmatskiosker och restauranger under lunchservering. Slutsats: Födoämnesöverkänsliga upplever svårigheter och sociala begränsningar p.g.a. ofullständig tillämpning av informationsförordningen, okunskap hos personal och inträffade fel. Problematiska områden var livsmedlet mjölk, snabbmatskiosk, restaurang under lunchservering samt inriktningarna asiatiskt, café och svensk husman.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)