Lära om och av naturen – en kunskapsöversikt om utomhuspedagogikens påverkan på elevers lärande i biologi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka påverkan av det utomhuspedagogiska arbetssättet på elevers lärande, specifik inom biologiämnet. Vi har valt detta fokus grundat dels i ett delat intresse för naturen samt en ambition om att hitta pedagogiska sätt att föra intresset vidare, men även då vi ser biologi som det bäst anpassade ämnet inom de naturvetenskapliga för vår inriktning, F-3. Den metod vi använt är systematiska informationssökningar efter aktuell forskning i diverse digitala databaser samt ett sökande i fysiskt material på olika bibliotek. Något vi vill lyfta från resultatet är att tillämpandet av utomhuspedagogik inte endast har en positiv inverkan på elevers förståelse för biologiämnet utan även leder till förbättring i gruppens sociala relationer. Förhållningsättet öppnar för ett förändrat relationsmönster – de fasta roller som (ofta)skapas inom 4 väggar utmanas och omskapas när miljö och metod förändras – och en samstämmig bild om ökad delaktighet samt bättre samarbete mellan eleverna ges från samtlig forskning. Parallellt visade resultatet att många pedagoger är negativt förinställda gällande hur elever kan hantera att lära i en utomhusmiljö och tror att de får svårt att koncentrera sig. Den forskning vi tagit del av motbevisar detta: utomhuspedagogiken öppnar upp för elever att visa förmågor som i annan miljö inte kommer fram, klyftan mellan elevers prestationer minskar samt att elever med koncentrationssvårigheter gynnas av de stimuli och den förändring naturen erbjuder. Dessa faktorer i kombination med vinsterna av att koppla lektionens innehåll till faktiska upplevelser och erfarenheter - samt återkopplingsarbete till teoretiskt lärande - leder till ett ökat intresse för naturen och en större förståelse för biologiämnet. En slutsats är att vinsterna från det utomhuspedagogiska arbetssättet sträcker sig från individuella till relationella, kognitiva till motoriska, påverkar positivt både intresse av och förståelse för biologi samt inverkar på såväl den lilla gruppen som samhället i stort. Vi konstaterar en brist på kunskap samt rädsla för att misslyckas som grund för att pedagoger väljer bort utomhusmiljöer som klassrum och vi anser att det behövs en nationell satsning på att standardisera tillämpande av arbetssättet i svenska skolor. Nyckelord: achievement, biologi, biology, elementary, elementary school, elev, elevers lärande, grundskola, interest, naturvetenskap, NO, outdoor, outdoor classroom, outdoor education, understanding, utomhuspedagogik, science, student

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)