"Jag tror man mest söker information hos kompisar eller på nätet." Förutsättningar för att nå unga med information om alkohol och droger.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Författare: Agneta Slonawski; [2013-12-12]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker kommunikativa förutsättningar för Mini-Maria i Göteborg att föra ut information om alkohol och droger till unga 13–21 år. Uppsatsen undersöker vidare om unga vet vart de skall vända sig för att få information om alkohol och droger och till vilka plattformar, aktörer och sociala kontaktytor de helst vänder sig för att få alkohol- och droginformation, samt huruvida unga i Göteborg känner till Mini-Maria eller ej. Uppsatsens resultat har för avsikt att ge fingervisningar som kan fungera som underlag till Mini-Marias framtida kommunikationsstrategier. Undersökningens teoretiska utgångspunkt är inom fältet strategisk kommunikation. Undersökningen fokuserar på hur unga helst hämtar och använder information, vilket budskap och innehåll i informationen som kan få bäst genomslag hos målgruppen unga, samt på ungas kommunikationsmönster. Den empiriska undersökningen består av en kvantitativ enkätundersökning och fyra djupintervjuer. Tre av intervjupersonerna deltog även i en pilotstudie inför utformandet av enkäten. Sammanlagt deltog 150 unga i enkätundersökningen, varav 143 svarade. Själva enkäten genomfördes i utvalda högstadie- och gymnasieskolor i de fyra områden där Mini-Marias mottagningar finns; Hisingen, centrum, väster och nordost. Undersökningens resultat visar att det finns goda förutsättningar att intressera målgruppen unga för information alkohol och droger. Särskilt om informationen finns på internet eller kommer via aktörer som vänner och familj, på sociala kontaktytor som ungdomsmottagningen eller som skolinformation. Undersökningen visar även vad unga föredrar för budskapsinnehåll på en nätportal. Detta indikerar att det finns goda förutsättningar för Mini-Marias kommunikationsstrategier, både när det gäller fysiska och virtuella sammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)