Vad säger montern? : Om monterdesignens kommunikativa kraft i en informationsintensiv mässmiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Stiftelsen Expo arbetar med journalistik och utbildning för visionen ett samhälle där rasistiska idéer saknar inflytande. Expo ska ställa ut på Bokmässan 2019 med budskapet vi utmanar rasismen genom granskande journalistik och kunskapsspridning. Genom detta budskap förmedlar man dels vad Expo gör men också hur de jobbar, för att motverka oönskade uppfattningar om att de ägnar sig åt aktivistisk kamp och vänsterextremism. Det råder också uppfattningar om att Expo har en attityd som är macho, vilket inte stämmer överens med den egna bilden och därför är något man önskar motverka. I det här arbetet har jag studerat mässans rumsliga kontext och de förutsättningar den skapar för besökaren i den informationsintensiva miljön, samt fördjupat mig i vad som bidrar till att en mässmonter kan uppfattas som maskulin eller feminin, för att hitta ett formspråk som inte uttrycker den oönskade macho-attityden. Rumsliga analyser, observationer och frågeformulär har tillämpats som metoder för att besvara frågeställningen. Studien har resulterat i ett designförslag för Expos monter till Bokmässan 2019, med en rumslig gestaltning av budskapet som är anpassat för den specifika mässmiljön. En ljus och inbjudande monter som innehåller organiska former och material skapar ett uttryck som motverkar macho-attityden, samtidigt som allvaret i temat tydligt framträder genom logotypen och texten ”vi utmanar rasismen” i kombination med den rumsliga gestaltningen av granskning och kunskapsspridning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)