Spårning och koordinering av godstrafik

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Författare: Pia Lindström; Galina Borissova; [1998]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Göteborgs Lastbilscentral (GLC) är en ekonomisk förening, bestående av 190 egna åkare och mindre åkerier, som bildades på 30-talet. Tanken bakom föreningen var att de små åkerierna genom samarbete bättre skulle kunna hävda sig på marknaden. Denna uppsats fokuserar på företagets krets- och budbilstrafik, båda tillhörande Affärsområde Godslogistik. Kretstrafik innebär att föraren utgår från GLCs egen lagerterminal, där gods antingen lastas eller lossas och budbilstrafik, enligt vår definition, att föraren åker från kund till kund utan att köra via terminalen. På grund av ökande konkurrens inom transportbranschen eftersöker GLC nya metoder för att utveckla och effektivisera sin verksamhet. Syftet med denna uppsats är att ge ett förslag på hur man med hjälp av ett spårningssystem kan underlätta koordinering av GLCs fordon. I takt med ett ökat miljömedvetande har krav på samlastning, som innebär att gods med närliggande leveransadresser lastas på samma fordon, från kunds sida blivit allt vanligare. För att underlätta samlastning är det viktigt med en effektiv orderfördelning, på så sätt att de orders en förare får ligger inom ett begränsat geografiskt område. Detta kräver att trafikledningen, som ansvarar för orderfördelningen, vet var fordonen befinner sig. I dagsläget saknar GLCs trafikledningar tillräcklig information om fordonens positioner varför ett spårningssystem skulle vara mycket intressant. Spårning av fordon kan utföras i realtid vilket innebär att man utan avbrott följer ett fordon, eller via kontrollpunkter där positionsangivelser endast erhålls vid särskilda tillfällen. Under de intervjuer och studiebesök vi har gjort på GLC, har vi identifierat ett flertal problem inom företaget. Utgående från den bakgrundskunskap vi införskaffat genom intervjuer av företag i transportbranschen har vi tagit fram ett förslag på hur GLC kan effektivisera sin verksamhet. Vi föreslår att företaget investerar i ett kontrollpunktssystem som ska förse de båda trafikledningarna med information om fordonens positioner varje gång gränsen till en fördefinierad zon passeras. Att trafikledningen inte kan se varje steg förarna tar är viktigt med tanke på den pågående diskussionen, som har sin utgångspunkt ur förarnas motstånd till övervakning. Vår lösning baseras på användning av det amerikanska satellitpositioneringssystemet GPS (Global Positioning System). Varje fordon utrustas med en GPS-mottagare som i realtid räknar ut fordonets position. Dessa positioner skickas för budbilstrafiken via Mobitex och för kretstrafiken via GSM-nät till respektive trafikledning. Systemet ska även erbjuda förarstöd i form av en kartapplikation på vilken föraren, utgående från den egna positionen, kan få en vägrutt utritad till en vald destination. Eftersom de flesta av GLCs förare är egna åkare och själva bekostar det egna fordonets utrustning är det särskilt viktigt att förslaget inte endast tilltalar styrelsen, utan samtliga parter inom företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)