Begreppsuppfattning i matematik hos andraspråkselever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Följande arbete handlar om andraspråkselever och deras begreppsuppfattning i matematikundervisning. Under arbetets gång har flertal studier, både nationellt och internationellt sammanställts med hjälp av sökningar i olika databaser. Dessa databaserna är ERIC, ERC, Google och Libsearch. Kedjesökning användes för att hitta fler intressanta källor i de lästa texterna. Undervisningsspråket har en inverkan på andraspråkselevers prestation i matematik enligt flera undersökningar. Resultatet från arbetet visar att en bristande begreppsförmåga hos andraspråkselever kan orsaka svårigheter för dem vid inlärningen av matematik. En rad av studier har visat att eleverna möter flera utmaningar: exkludering och kategorisering, bristande möjlighet att kommunicera och mindre utrymme till att uttrycka sina idéer. Deras utmaningar kan underlättas med hjälp av användningen av modersmålet i undervisningen genom tvåspråkig utbildning, enligt flera källor. Däremot kritiseras användningen av modersmålet med motiveringen att det hämmar utvecklingen av elevernas begreppsförmåga i sitt andraspråk. Mer forskning behövs för att bekräfta modersmålets bidrag i matematik. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)