En litteraturstudie om samverkan mellan förskollärare och lärare i grundskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Susanne Nordin; [2006]

Nyckelord: Samverkan;

Sammanfattning: Uppsatsen har inriktats på att undersöka vad styrdokumenten, forskare och utredningar belyser när det gäller vilka förutsättningar och hinder det finns mellan förskollärare och lärare i grundskolan. Andra inriktningar som belysts är hur dessa pedagoger ska samverka, varför och för vem de ska samverka. Syftet med uppsatsen var att studera om pedagogerna kan komma närmare varandra i sin samverkan och om styrdokumentens texter om samverkan mellan dem är ouppnåbara. Studien visar att förskollärarna och grundskollärarna i grundskolan har svårt att närma sig i sin samverkan med varandra. För att samverkan mellan dessa pedagoger till fullo ska komma att uppnås måste de förutsättningar, som uppsatsen tar upp, finnas och hindren måste övervinnas. Studien visar även att både pedagogerna och barnen drar fördel av samarbetet. Pedagogerna för att de utvecklas professionellt och barnen för att de har tillgång till alla vuxna och att de får en mjukare övergång från förskolan till grundskolan. Det största hindret för samverkan är att tiden inte räcker till för att lära känna varandras pedagogiska synsätt och arbetssätt. Skolans högre status, rektorns bristande stöd samt olika arbetstidsavtal och lönenivåer är andra hinder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)