“Förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd” : En studie om förskollärares kunskap i arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan och strävan mot en likvärdig utbildning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att studera förskollärares kunskaper i relation till barn i behov av särskilt stöd i den pedagogiska verksamheten för en likvärdig utbildning. I studien studeras förskollärares kunskaper samt förutsättningar för att genomföra en likvärdig utbildning i praktiken, med fokus på barn i behov av särskilt stöd. Känner förskollärarna sig utrustade nog inom specialpedagogik för att möta strävansmålen och utforma en likvärdig utbildning för barnet? Studien är kvalitativ och det insamlade materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer på två olika förskolor med fyra förskollärare. Empirin analyseras med hjälp av de relationella, de kategoriska teorierna och dilemmaperspektivet inom specialpedagogik.  Genom studiens resultat kunde vi få syn på att förskollärarna upplever sig ha bristande kunskaper, förutsättningar och verktyg för att ge stöd till barn som är i behov av det. Förskollärarna förhöll sig även kritiskt till förskollärarutbildningens innehåll relaterat till specialpedagogik, samt hur mycket tid som avsattes för området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)