”För att jag kan och vill” – hur elever använder beskrivningar i egenproducerade texter samt sambandet mellan elevernas texter och elevernas läsintresse

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Lill Persson; [2012-05-11]

Nyckelord: tentativ; elever; beskrivning; läsintresse; ord;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieelever använder sig av beskrivningar i egenproducerade texter samt att se om det finns ett samband mellan elevernas texter och elevernas läsintresse. Studien grundas bland annat på egna antaganden om att elevers läsintresse avspeglas i deras sätt att skriva och att läsintresset bland elever har minskat. Studien utgår från en definition av begreppet beskrivning som är min egen och omfattar alla de ord och fraser som bidrar till att en text genererar mer information än vad som är nödvändigt för att läsaren ska förstå vad eleven hade gjort eller tänkt. Studien har en tentativ metod och är av kvalitativ ansats med kvantitativa inslag. Materialet består av både elevtexter i form av brev samt enkäter. Eleverna, som gick andra året på gymnasiet, utförde en skrivuppgift under en enda lektion samt fyllde i en enkät. Utifrån rubriken Mitt bästa minne skrev eleverna varsitt brev till mig. I resultatet kunde tre olika typer av beskrivningar identifieras: ord och fraser, tidsadverbial samt kommentarer och annorlunda ordval. I resultatet presenteras två textkaraktärer som kopplas till elevernas läsintresse. Det faktum att elever som läste lite inte nödvändigtvis hade lågt antal beskrivande ord eller läste lättlästa böcker och vice versa är något som tas upp i diskussionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)