"Religiös påverkan hör inte hemma i svensk skola" - Om möjligheten att förbjuda religiösa friskolor i ljuset av Europakonventionen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Trots att det från politiskt håll finns en vilja att förbjuda eller begränsa förekomsten av friskolor med konfessionell inriktning råder det osäkerhet om hur en sådan lösning förhåller sig till Europakonventionen. Med en rättsdogmatisk metod ämnar denna uppsats besvara huruvida Sverige kan förbjuda konfessionella huvudmän eller på annat sätt kräva att skolväsendet ska vara fritt från konfessionella inslag utan att bryta mot sina åtaganden enligt Europakonventionen. Av Europakonventionens bestämmelser är det framförallt artikel 2 i första tilläggsprotokollet och artikel 14 som behandlas i denna uppsats. Även om det inte framgår uttryckligen har Europadomstolen konstaterat att det från artikel 2 i protokoll 1 går att härleda en rätt att etablera friskolor. Ett etableringsförbud som enbart riktar sig mot konfessionella huvudmän skulle därför med största sannolikhet stå i strid med konventionens diskrimineringsförbud. Frågan är således om Sverige, utan att förbjuda konfessionella huvudmän, istället kan kräva att hela skoldagen ska vara fri från konfessionella inslag oavsett vem som är huvudman. Enligt artikel 2 i första tilläggsprotokollet ska staten respektera föräldrars rätt att tillförsäkra sina barn en undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa övertygelse. Europadomstolen har i sin praxis uttalat att syftet bakom artikeln är att garantera pluralism i undervisningen. Förutsatt att undervisningen förmedlas på ett objektivt, pluralistiskt och icke-indoktrinerande sätt föreligger inget brott mot artikel 2 i protokoll 1. Föräldrar kan inte heller med stöd av artikeln kräva att staten tillhandahåller undervisning av visst slag. Den svenska läroplanen, vilken tillämpas oberoende av huvudman, måste sägas uppfylla dessa krav. Slutsatsen i denna del är således att ingenting i artikel 2 i protokoll 1 hindrar Sverige från att kräva att såväl undervisning som utbildning ska vara fria från konfessionella inslag oavsett om skolan är kommunal eller fristående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)