Begränsat tillträde : En kvalitativ studie om samverkan mellan hem och förskola under coronapandemin

Detta är en M1-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

Författare: Andreas Hindorff; Camilla Hedlund; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Samverkan med vårdnadshavare anses vara en viktig del av förskolans arbete. Syftet med föreliggande studie är att få kunskap om hur samverkan mellan förskolan och hemmet upplevs under pandemin. Studien ämnar söka djupare förståelse för hur förskollärare och vårdnadshavare har upplevt samverkan och hur de bemött varandra med hänsyn till hälsorekommendationer samt om relationer upplevs ha förändrats under pandemin. Studien är kvalitativ och datainsamling har skett genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare och vårdnadshavare. Resultatet visar att kommunikation är centralt för samverkan och relationsbyggande. En tydlig och öppen kommunikation förmedlar trygghet, tillit och kan bidra till en starkare relation. Studien tar stöd i Scheffs relationella teori om den emotionella sociologins bidrag till förståelse för relationens komplexitet. Genom kommunikation, både verbal och icke-verbal, skickas signaler som tolkas av båda aktörerna i samspelet inom den aktuella kontexten. Resultatet visar även att vårdnadshavares möjlighet till delaktighet och insyn har förändrats under pandemin som en följd av restriktioner för att motverka smittspridning av covid-19. Information som förmedlas mellan hem och förskola har blivit mer digitaliserad under pandemin och detta upplevs både positivt och negativt av förskollärare och vårdnadshavare. Trots innehållsrik information via digitala plattformar saknar både förskollärare och vårdnadshavare möjligheten att ha en öppen förskola med tillgång till den pedagogiska verksamheten. Pandemin medförde rekommendationer vad gäller distanshållning och rutiner i syfte att minska smittspridning. Resultaten visar att upplevelsen av samarbetet mot smittspridning varierar från förskola till förskola och att detta dels beror på kommunikationssvårigheter, dels på organisatoriska och individuella förutsättningar för att hantera och bemöta denna problematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)