Tjänstedesign och tjänstefiering : En undersökning om designverktyg och dess bidrag till tjänstefieringsprocessen

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: I ett samhälle med ständig utveckling, ställs det höga krav på företag och organisationer att anpassa och förnya sina affärsmodeller för att hålla sig aktuella. Intresset för tjänstefiering har ökat, fler företag väljer att gå från ett produktfokuserat utbud till ett tjänstefokuserat utbud. Många företag är medvetna om värdet som ett tjänstefokuserat utbud kan skapa hos kunden, men saknar tillvägagångssätt för att utveckla och anpassa tjänster som faktiskt resulterar i mer värde för kunden. Ett tillvägagångssätt för skiftet till ett tjänstefokuserat utbud som nyligen fått uppmärksamhet är tjänstedesign, som besitter arbetssätt och verktyg med potential att underlätta i skiftet till tjänstefokus. Denna masteruppsats har därför, med forskning genom design som angreppssätt, utforskat hur tjänstedesignverktyg kan bidra i arbetet mot tjänstefiering. Detta har utforskats genom applicering av tre designverktyg hos ett företag som befinner sig i en tjänstefieringsprocess. För att utvärdera designverktygen utformades en tjänstefieringstabell baserat på tre teorier kring tjänstefiering. Utifrån den analys av designverktygen kopplade till tjänstefieringstabellen, tyder studiens resultat på att tjänstedesign kan bidra med verktyg för arbetet mot tjänstefiering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)