SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHET AV KOMMUNIKATION MED PATIENTER I PALLIATIV VÅRD

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Författare: Aziza Sakhi; [2017]

Nyckelord: Communication; Experience; Nurse; Palliative care;

Sammanfattning: Bakgrund: En god kommunikation krävs alltid i palliativ vård för att kunna bidra till en bra och fungerande vård. Kommunikation är en av de fyra hörnpelare som är en viktig del av sjuksköterskans arbete. De fyra pelarna är symtomlindring, närståendestöd, teamarbete samt kommunikation och relation.Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskors erfarenhet av kommunikation med patienter i palliativ vård.Metod: Det användes 10 primära kvalitativa vetenskapliga studier till litteraturstudien som analyserades och granskades efter Willman et al (2011) analysmetod. Resultat: Resultatet presenterar två huvudkategorier. Den första huvudkategorin är faktorer som kan förbättra ett samtal, den är delad i fyra underkategorierna som är; kommunikation som ett verktyg, sjuksköterskors erfarenhet främjar kommunikation, sjuksköterskors närvaro i samtal och betydelse av icke- verbala kommunikation. Den andra huvudkategorin är faktorer som kan förhindra ett samtal, den är delad i tre underkategorierna vilka är; brist på klinisk erfarenhet och Kulturell, språklig och känslomässig påverkan på kommunikation samt tidsbrist.Konklusion: Det visade sig att kommunikationen hade en stor betydelse för patienten. Det finns flera faktorer som sjuksköterskan bör tänka på för att bidra till en god kommunikation såsom ha tillräckligt med tid, erfarenhet samt att ha tillräckligt med kunskap om patienten hen har framför sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)