Vad säger forskning om värdegrundsarbete och nyanlända elever ur ett demokratiskt perspektiv?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Författare: Hanadi Lukacevic; Lina Melander; [2018]

Nyckelord: Värdegrund; demokrati; utbildning;

Sammanfattning: I denna forskningsöversikt har vi valt att studera vad forskning säger om värdegrundsarbetet med nyanlända elever. För att kunna nå ett resultat så har vi varit tvungna att dela in litteraturforskningen i mindre delar; Värdegrundsarbetet i den svenska skolan, skillnader i skolsystem och nyanlända elevers erfarenheter samt tidigare kunskaper. Slutligen har vi valt att studera hur man arbetar med mottagande, placering och integrering. Detta för att återigen kunna svara på vår frågeställning. Det vi har kommit fram till är att mottagande och placering i skolan är nyckeln till att skapa en integrering in i det svenska samhället. Många forskare skriver om att fostran och kunskap är en viktig del i värdegrundsarbetet och därmed demokratin. Som blivande lärare i de samhällsorienterande ämnena har vi en viktig uppgift att genom just dessa ämnen integrera dessa elever och skapa en förståelse för allas lika värde. I samhällskunskapsundervisningen kan demokrati skildras på olika sätt. Beroende på uppgiftens syfte är det viktigt att läraren är medveten om vilken metod som är mest lämplig för stunden. Vid vissa tillfällen kan exempelvis deliberativa samtal vara det mesta effektiva sättet att använda sig av, medan exempelvis grupparbete lämpar sig bättre vid andra tillfällen. Vi har även kommit fram till att en trygg arbetsmiljö och ett gott lärandeklimat lägger grunden för elevernas utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)