Nyanlända elever i förberedelseklass : Utifrån ett lärarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om hur nyanlända elever introduceras in igrundskolan, samt för att få en ökad förståelse för hur dessa elevers tidigare erfarenheter kankomma att påverka dem i deras skolgång. Vad gäller trauma visar tidigare forskning att det ärviktigt att eleverna finner en trygghet i deras nuvarande situation för att kunna bearbeta derastidigare livserfarenheter och upplevelser. För att besvara studiens syfte utfördes en kvalitativstudie med semistrukturerade intervjuer. Studien valdes att riktas mot lärare inomförberedelseklasser då vi anser att de har en stor betydelse för hur de nyanlända elevernaintegreras in i vårt samhälle. Av resultatet framkommer det hur våra respondenter arbetar iförberedelseklasserna samt vilka reflektioner de har kring de nyanlända eleverna i skolan. Istudiens analys kopplas teorierna KASAM och Stigma till resultatet, i analysen framkommerdet bland annat vilka stressorer som kan påverka de nyanlända eleverna i skolan. I studiensdiskussionsdel resoneras det kring sambandet mellan forskning och empiri. Slutsatsen avstudien ger förslag på vidare forskning och hur denna studie kan vidareutvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)