Diversity marketing - ett komplement till marketing management?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Titel: Diversity markering ett komplement till marketing management? Nivå: Kandidatuppsats, Helsingborg maj 2009 Författare: Pia Albinsson, Emma Granat & Cecilia Törnell Handledare: Christer Eldh & Veronica Åberg Problematisering: Vi anser det viktigt att ifrågasätta diversity marketing och undersöka hur det verkligen fungerar i praktiken gentemot vad teorierna säger. Många företag som idag väljer att expandera globalt specificerar ofta sin personal till att klimatisera sig till endast en kultur och lära sig endast det specifika bemötandet. Vi upplever att de teoretiker vi har studerat, endast behandlar diversity marketing då det råder kulturmöten mellan skilda kulturgrupper. Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka huruvida diversity marketing har något att tillföra marketing management genom att studera ett företags förmåga att förmedla ett budskap över skilda kulturer. Metod: Vi har valt att göra sammanlagt nio intervjuer, via e-post, med ett svenskt företag som förflyttar sitt årliga evenemang mellan tio olika länder. Våra teoretiska utgångspunkter har bestått av litteratur författade av erkända forskare inom områden som marknadsföring, kultur, förmedling av varumärke och standardisering. Slutsats: Diversity marketing kan i allra högsta grad komplettera marketing management i form av förmedling av budskap. Detta genom att marketing management generellt inte behandlar de kulturella aspekter i den utsträckning diversity marketing gör.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)