Finansiell rådgivning i den postmoderna samtiden

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

Sammanfattning: Avsikten med denna studie har varit att studera det nya fenomenet börsinfluencers och deras samexistens med professionella licensierade rådgivare samt beskriva på vilket sätt betydelsen av den finansiella rådgivarrollen kan ha förändrats, något som inte har behandlats av tidigare forskning. Studiens genomförande utgår från det teoretiska ramverkets nyckelbegrepp Det klassiska ekonomiska finansparadigmet, beteendevetenskaplig finans, den rationella investeraren, den irrationella investeraren, egna fundamentala analyser, flockbeteende & tillgänglighetsheuristik, professionella rådgivare, börsinfluencers och postmodernism som tillsammans bildar analysmodellen. Modellen visar på hur de två rådgivningstrenderna samexisterar och den är indelad i två delar, en “rationell” sida och en “irrationell” sida för att slutligen visa att existensen av båda sidorna tillåts i det postmoderna samhället. Denna studie hade ett postmodernistiskt synsätt vilket medförde att resultatet endast ska betraktas som en av flera versioner av den yttre verkligheten. För att på bästa möjliga sätt kunna uppfylla syftet och besvara frågeställningarna användes dels en innehållsanalys av en dokumentstudie och dels en tematisk analys av sex semistrukturerade intervjuer där kriteriet vid urval av respondenter var att ha ett intresse för aktiemarknaden samt följa minst en börsinfluencer på Instagram. Studien använde dessa två olika metoder för att både kunna beskriva börsinfluencers agerande på sociala plattformar samt för att kunna analysera deras följares uppfattningar och upplevelser av fenomenet. Studien visade att börsinfluencers fyller olika behov hos respondenterna, där vissa ser på fenomenet som en typ av rådgivare vars åsikter och indirekta råd värderas högt vid investeringsbeslut medan andra vänder sig till börsinfluencers för inspiration i sin investeringsprocess. De tidigare tydliga gränsdragningarna och definitionerna av vad en finansiell rådgivare är har luckrats upp och istället lämnat plats för börsinfluencers, fenomenet kan betraktas som produkten av individers pragmatiska behov av lättillgänglig finansiell rådgivning. Där resultatet är börsinfluencers, den hyperrealistiska rådgivaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)