Är måltiden pedagogisk? - En studie av pedagogiken runt måltidssituationer i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Johan Ahlsten; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att utveckla en modell att användas vid formativ bedömning för denlärandes utveckling av funktionsbegreppet. Huvudfrågan i arbetet är ”Hur kan en modell sombeskriver hur specifika hinder för förståelse av funktionsbegreppet är relaterade till specifikaförståelsenivåer för funktionsbegreppet se ut?” Huvudfrågan gav upphov till hypotesen ”varjehinder blockerar någon specifik förståelsenivå av funktionsbegreppet”, vilken formar modellensuppbyggnad. Två omfattande sammanställningar gjordes utifrån tidigare forskning. Den ena medavseende på olika nivåindelningar av förståelse för funktionsbegreppet och den andra med avseendepå olika hinder för förståelseutveckling av funktionsbegreppet. En indelning av förståelsenivåer förfunktionsbegreppet valdes efter jämförelse av dessa. De hinder som sammanställts relaterades tillspecifika förståelsenivåer av funktionsbegreppet vilka de bedömdes blockera. Detta gjordes utifrånden tidigare erfarenhet av funktionsbegreppet vi hade samt den forskning om förståelsenivåer förfunktionsbegreppet som vi utgått ifrån. Ett test av modellen utformades och genomfördes i syfte attexemplifiera en lärares arbete med modellen samt för att ge information om svagheter i modellen.Förutsatt att hypotesen stämmer utgör modellen ett användbart, effektivt och kraftfullt verktyg somläraren kan använda vid formativ bedömning. Detta sker genom att utvinna nyttig information somger läraren underlag för hur denne kan hjälpa den lärande att utveckla sin förståelse förfunktionsbegreppet.(43)

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)