Beskattning av incitamentsprogram i fåmansföretag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: I denna framställning görs en kritisk granskning och analys av samspelet mellan regelverken för beskattning av incitamentsprogram och beskattning av ägare till fåmansföretag. Framställningen ämnar precisera hur olika rättigheter som följer av incitamentsprogram ska klassificeras skatterättsligt, när beskattningstidpunkten inträder och slutligen hur beskattningen påverkas av att programmet införs i ett fåmansföretag. Programmen utlöser enligt gällande rätt skatt i inkomstslagen tjänst och kapital. När en programdeltagare erhåller en rättighet utan att betala marknadsmässig ersättning uppstår en förmån. Denna ska, om rättigheten inte följer av en kvalificerad personaloption, alltid beskattas i inkomstslaget tjänst. Vad som blir centralt för beskattningen av incitamentsprogram är när beskattningstidpunkten för rättigheten infaller, vilket avgörs av hur rättigheten skatterättsligt klassificeras. Möjliga klassificeringar är: värdepapper, personaloption eller inget av dessa. I regel strävar både utfärdare och deltagare av incitamentsprogram efter en så tidig beskattningstidpunkt som möjligt. Ju tidigare förmånsbeskattning, desto mindre andel av rättighetens framtida värdeuppgång kommer beskattas i inkomstslaget tjänst och vara föremål för sociala avgifter. Införs programmet i ett fåmansföretag måste emellertid också det s.k. 3:12-regelverket beaktas. Om programdeltagaren är verksam i betydande omfattning kommer denne träffas av klyvningsreglerna i 3:12-regelverket och i stort sett all värdeuppgång kommer då beskattas i inkomstslaget tjänst – oavsett när den ovan nämnda beskattningstiden infaller. Framställningen pekar på att merparten av de som erbjuds att delta i incitaments-program i ett fåmansföretag kommer att träffas av klyvningsreglerna i 3:12-regelverket. Effekten blir då, oavsett skatterättslig kvalificering av incitamentsprogrammet, att beskattningen av programdeltagare i fåmansföretag förfelas på grund av 3:12-reglerna. Dagens rättsläge innebär att fåmansföretagens incitamentsverktygslåda är kraftigt begränsad. För att säkerställa konkurrenskraften för innovativa och entreprenöriella bolag med begränsad tillgång till kapital för löner till nyckelkompetens, måste dessa företag ges tillgång till hela arsenalen i incitamentsverktygslådan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)