Butikskommunikation och layout

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan; Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att med hjälp av empiriskt material och tidigare forskning undersöka hur en butikskedja inom modebranschen använder sin butikslayout och olika butiksytor för att visuellt kommunicera till sina kunder. För att avgränsa oss gick vi främst in på användandet av ABC-ytor, butikslayout och färgval i butiksexponeringen. Vi valde att basera vår studie på modekedjan Lindex, för att se om teori och verklighet stämmer överens. I uppsatsen förklaras tre teoretiska modeller som beskriver butikskommunikation och vad som fångar kunders uppmärksamhet i butik. Vi beskriver även vilka olika layouter en butik kan använda sig av, vad de olika butiksytorna ska kommunicera, samt olika exponeringsmetoder. Detta länkas sedan samman med vår undersökning vilket ger svar på vår frågeställning. Vår undersökning utgörs av en deltagande observation i tre av Lindex butiker i centrala Göteborg, där vi undersökte hur kunderna betedde sig i butikerna. Vi observerade hur de bemötte de olika butiksytorna och om de följde något specifikt kundvarv. Vi observerade även vilka färger butikerna hade valt att använda sig av i sin visuella butikskommunikation. Genom vår undersökning kom vi fram till att det är viktigt att butiken använder sig av olika stimuli för att väcka kundens intresse. Detta kan man till exempel göra genom att arbeta fram en tilltalande butiksatmosfär där butikens färger och ljussättning har en betydande roll. Vi kom även fram till att det är viktigt för butiken att arbeta med ett styrt kundvarv för att kunderna ska besöka alla ytor i butiken. Utöver ett organiserat kundvarv är det också viktigt att butiken aktivt arbetar med sin exponering på sina A-, B- och C-ytor. Detta för att kunden skall vilja stanna kvar i butiken och vilja utforska alla butikens ytor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)