Traditionell och elektronisk systemutbildning – Påverkas systemacceptansen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Utifrån tidigare studier har vi identifierat e-learning som en potentiell källa till att vidareutbilda slutanvändare även efter det att systemet satts i drift. Syftet med denna studie var att se på slutanvändares uppfattning av hur den initiala utbildningen påverkade deras systemacceptans och användning av systemet, och om ett e-learningverktyg kunde fungera som ett komplement till denna utbildning. De empiriska data som analyseras i studien har hämtats från användare av ett informationssystem, vilket möjliggör att energiproducerande företag kan producera energi ekonomiskt optimalt. Leverantören av informationssystem erbjuder dessa användare utbildning samt ett kompletterande e-learningverktyg, men detta verktyg har ej ännu införskaffats av systemets användare. Vi finner i vår studie att ett missnöje med den initiala systemutbildningen förekommer, men att det trots detta inte existerar något missnöje med systemet i sin helhet. Vi finner också att e-learningverktyget som erbjuds anses vara för tidskrävande för att användarna skall finna det användbart eftersom de istället kan ringa till leverantörens kundsupport och på så sätt få sina problem lösta åt sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)