Varierande hinder och svårfångade möjligheter för språkintroduktionselever : En vansklig resa i tiden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Detta examensarbete utgår från ämnet matematik och bygger på intervjuer av språkintroduktionselever, möten och diskussioner med lärare samt resultat från ett delprov i matematik. Resultaten har tagits fram genom en bred, induktiv tematisk analys och beskriver elevuppfattningar kring hinder och möjligheter som de upplevt i undervisning före ankomst till Sverige respektive inom språkintroduktionsundervisning i Sverige. Studien ger också en bild av elevernas uppfattning om sina möjligheter att klara godkänt betyg i matematik och slutligen förs en diskussion kring vilka framgångsfaktorer som är nödvändiga att beakta för att ge språkintroduktionselever realistiska möjligheter att klara godkänt betyg.Svenska språket, som nytt akademiskt språk, framstår som en av de största utmaningarna i elevernas matematikundervisning. I arbetet framkommer likheter men framförallt skillnader mellan tidigare och nuvarande skolgång. Dessa är t.ex. skillnader mellan auktoritära och auktoritativa fostrans- och kommunikationsstilar samt skillnader i sociokulturellt grundade beteendemönster som är svårupptäckta och kan utgöra stora hinder i matematiklärandet i Sverige. Vissa elever visar på egna effektiva arbetsmetoder medan andra har behov av anknytning, stöd och hjälp för att finna nya sätt att arbeta och lära i en svensk skola med ökad frihet under ansvar.Enligt Skolinspektionens kvalitetsgranskning av språkintroduktionsutbildningen på 42 skolor (Skolinspektionen, 2017) varierade förutsättningarna för eleverna att nå måluppfyllelse avsevärt. Slutsatserna i detta examensarbete pekar på avgörande framgångsfaktorer för språkintroduktionsarbete som är förslag på åtgärder mot vissa av de tillkortakommanden som framkommit i Skolinspektionens kvalitetsgranskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)