Känslor inom spel : Spelsystem påverkat av känslor

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation och information

Författare: Kristoffer Kindh; [2011]

Nyckelord: Känslor; Emotioneering; Berättelse;

Sammanfattning: Detta examensarbete behandlar spelares känslor påverkat av Freemans (2004) emotioneeringstekniker samt ifall känslor berör spelares handlingar. Detta testades genom utveckling av ett textbaserat spel, detta gjordes två i versioner, en med implementerade emotioneeringstekniker samt en utan. Dessa utvärderades med flera metoder, för att se om känslor kunde observeras. Den huvudsakliga metod som användes var SAM (Self-Assessment Manikin) (Lang, 1980). Syftet med undersökningen var att undersöka om Freemans emotioneeringstekniker väcker känslor som är observerbara med etablerade testmetoder.Undersökningen visade att teknikerna påverkade spelarnas tänkande och handlingar, dock kunde inga observerbara känslor ses av de metoder som användes. Dock kunde det ses att spelarnas kontroll av spelet påverkades enligt deras tycke samt att testet hade behövt en större skala för fortsatt arbete än vad som vid dagsläget fanns till förfogande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)