Hårda och mjuka verksamheter : En studie av styrning inom en kommun

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund Vilken verksamhet som en kommun ska bedriva bestäms i stor utsträckning av lagar och regler, vilket gör det svårt att anpassa verksamheten och styrningen av den efter förutsättningar i omgivningen och inom verksamheten. Inom den kommunala organisationen finns såväl vad som i folkmun kallas för ”hårda” verksamheter, exempelvis parkskötsel och gatubyggnation, som ”mjuka” verksamheter, så som skola och omsorg. I den befintliga litteraturen saknades en genomgång av vad begreppen hårt och mjukt innebär och hur detta påverkar styrningen av en verksamhet. Därför behövdes först en kategorisering av begreppen göras för att sedan kunna relateras till teorier om lämpliga styrtyper givet olika förutsättningar. Syfte Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur hårda och mjuka verksamheter inom en kommun styrs och hur de bör styras. Utifrån syftet formulerades följande frågeställningar; Hur kan hårda och mjuka verksamheter kategoriseras och hur bör de styras? Hur utformas styrningen av hårda och mjuka verksamheter inom en kommun? Hur påverkar skillnaderna mellan hårda och mjuka verksamheter styrningen i en kommun? Metod och resultat En fallstudie genomfördes för at utifrån befintliga teorier kategorisera begreppen hårt och mjukt och utifrån ett antal intervjuer med ansvariga för olika nivåer för verksamheten i Linköpings kommun diskutera styrningens utformning. Styrdokument studerades och klausuler sammanställdes för att kunna jämföra den praktiska verksamhetsstyrningen med teorin. Studien resulterade i att de skillnader som förväntades finnas mellan de studerade hårda och mjuka verksamheterna inte återfanns i det insamlade materialet. Detta beror antagligen på de begränsningar av styrningen som den politiska organisationsformen innebär samt att skillnaderna mellan verksamheterna eventuellt inte var så stora som först antogs beroende på den enhetliga organisationen genom beställar- utförarmodellen som används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)