Generationsväxling - en tidsinställd bomb :  En studie av generationsväxling på Landstinget i Värmland

Detta är en Kandidat-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med undersökningen i vår uppsats var att se hur generationsväxling och kompetensöverföring fungerar i en organisation och se hur en organisation hanterar de stora pensionsavgångarna som kommer att ske inom de närmaste åren. Idén till att skriva om och att undersöka hur generationsväxling och kompetensöverföring fungerar i praktiken fick vi när vi var på en inspirationsföreläsning inför C-uppsatsskrivandet. Hanne Randle som är forskningsledare för ett projekt som kallas Kom Inn! var där under föreläsningen och berättade om projektet. Kom Inn! är ett utvecklingsarbete angående strategisk kompetensförsörjning och hon berättade att det fanns möjlighet att skriva uppsatsen inom ramen för det här utvecklingsarbetet. Vi har koncentrerat teoriavsnittet kring tre olika begrepp, det första är lärande och inom lärande har vi tagit upp allt från lärande organisationen till olika typer av lärbehov och perspektiv på lärande. Det andra begreppet är kompetensutveckling och vad det finns för effekter och vinster med att kompetensutveckla och det tredje begreppet är kunskap och då vi har tagit upp grunderna i vad kunskap är och vi har även skrivit om den så kallade tysta kunskapen. För att kunna få svar på vår fundering angående hur generationsväxling och kompetensöverföring fungerar i en organisation så har vi ställt oss frågorna:  Hur fungerar generationsväxlingen/kompetensöverföringen i praktiken?  Hur ser de anställda på kompetensutveckling?  Varför och i vilket syfte bedrivs kompetensutveckling? För att kunna få svar på våra frågeställningar så har vi gjort intervjuer med anställda på operationsavdelningarna på Landstinget i Värmland. Vi har intervjuat både yngre och äldre medarbetare för att se vilka likheter och skillnader det finns mellan dem. Vi har intervjuat både undersköterskor, operations- och narkossjuksköterskor för att även se likheter och skillnader mellan yrkeskategorierna. Det som vi fått fram i vår undersökning är att den kunskap man behöver i arbetet överförs genom att man går bredvid en mer erfaren medarbetare när man kommer som ny till avdelningen. För att lära sig arbetet på avdelningen så gäller det även att individen visar sitt intresse och tar ansvar för sitt eget lärande. Den enskilda individen har ett stort eget ansvar, det gäller att fråga så mycket som möjligt för att lära sig arbetet och vill man åka på kurs eller utbildning så måste man anmäla sitt intresse. Det förekommer både interna och externa utbildningar och kurser och möjligheterna att få åka iväg på kurs ses som ett belöningssystem av några intervjupersoner. Nyckelord: kompetensutveckling, lärande, kunskap, generationsväxling och kompetensöverföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)