Ett nytänkande entrepenörskap : En studie kring möjligheterna för innovativa företagsidéer att skapa en matproduktion med mindre miljöbelastning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för hälsa och miljö

Författare: Olof Guldbrandsson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna uppsats kommer jag att utforska matproduktionens roll i arbetet mot hållbarhet utifrån FN’s Agenda 2030. Om en del i arbetet mot förändring kan vara att se på de entrepenörer i dagens samhälle vars affärsidéer uppfyller alla de krav vi kan tänkas ställa på en hållbar matproduktion. För att genomföra detta har jag har intervjuat fyra sådana entrepenörer inom primärproduktionen vars affärsidéer som sticker ut ifrån mängden. Med hjälp av koncept inom innovationsteori ifrån Alexander Styhres ”A social theory of innovation” så som lekfullhet, slösaktigt och ömsesidighet, har jag sedan analyserat deras metoder och tillvägagångssätt. På så vis har jag identifierat och skapat en bild av hur innovation och entreprenörsskap tillsammans kan arbeta sida vid sida mot en hållbar framtid. Likt ett frö som planteras i jord har dessa affärsidéer grott i huvudet hos mina respondenter som ett resultat av en medvetenhet kring brister i vårt samhälle. För att sedan uppenbara sig som fullskaliga affärsidéer och koncept med potential för vinst såväl i monetära termer som i mänskligt välmående, och kan därmed visa på hur innovation kan bidra till en mer hållbar matproduktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)