Arbetsbelastning och personlighet : En sambandsstudie om högstadielärares upplevda arbetsbelastning och personlighetsdrag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Introduktion: Grundskollärare är ett yrke där hög upplevd arbetsbelastning är vanligt. Negativa följder kring den mentala hälsan kan uppstå hos arbetare som erfars högarbetsbelastning. För att ta reda på varför upplevd arbetsbelastning ser olika ut hos individer formulerades ett syfte att undersöka sambandet mellan upplevd arbetsbelastning och personlighet hos högstadielärare i Sverige. Syftet preciserades med frågeställningen: Hur samvarierar upplevd arbetsbelastning med personlighetsdrag hos högstadielärare i Sverige? Metod: En kvantitativ enkätundersökning genomfördes där 113 högstadielärare från kommunala skolor runt om i Sverige besvarade ett frågeformulär där mätinstrumenten Quantitative Workload Inventory (QWI) och IPIP-30 användes för att bestämma deltagarnas upplevda arbetsbelastning respektive personlighetsdrag. All data analyserades i programmet IBM SPSS Statistics version 28. Resultat: Ett svagt positivt samband återfanns mellan upplevd arbetsbelastning och neuroticism, välvillighet respektive samvetsgrannhet trots kontroll för bakgrundsvariabeln antal arbetstimmar i veckan. Extraversion och öppenhet hade inget signifikant samband med upplevd arbetsbelastning hos högstadielärarna i undersökningen. Diskussion: Ju högre nivåer av arbetsbelastning individen upplever desto högre nivåer av personlighetsdragen neuroticism, välvillighet och/eller samvetsgrannhet har individen enligt studiens resultat, respektive ju lägre nivåer av upplevd arbetsbelastning individen erhåller desto lägre nivåer av neuroticism, välvillighet och/eller samvetsgrannhet har denne.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)