Kinas urbana konsumenter: Förändringar i ett företags varumärkesplattform
Sammanfattning: Titel: Kinas urbana konsumenter: Förändringar i ett företags varumärkesplattform Seminariedatum: 2020-06-03 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Vanille Cousyn Johansson, Ninette Hansson, Alexander Gimenez Andersson Handledare: Oskar Christensson Nyckelord: Varumärkesplattform, Varumärke, Hofstedes kulturdimensioner, Kina, G2-konsumenter Syfte: Uppsatsen avser att undersöka hur kulturella skillnader påverkar en varumärkesplattform. Bakgrunden till intresset är den växande medelklassen i Kina, G2-konsumenter, och det är framförallt denna konsumentgrupp och dess preferenser som undersöks. Metod: Kvalitativ forskningsstrategi med deduktiv ansats Teoretiska perspektiv: Varumärkesplattform och Hofstedes kulturdimensioner Empiri/analys: Det empiriska materialet består dels av observationer av företags genomförda marknadskampanjer i Kina för att analysera vilka faktorer som ligger bakom en lyckad och misslyckad etablering. Därutöver ingår information om G2-konsumenter och deras preferenser, och hur kulturella aspekter påverkar varumärkesplattformens beståndsdelar. Slutsats/diskussion: Analysen visade att ett företags varumärkesplattform påverkas starkt av de kulturella faktorer som råder i det berörda landet Kina. Hofstedes kulturdimensioner kan för företag fungera som ett ramverk för att förstå det rådande kulturella klimatet i Kina. På så vis kan en optimal varumärkesplattform formas anpassad för marknaden, något som visat sig vara nödvändigt för att gå kunders behov och krav tillmötes.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)