Riva murar, bygga broar – en studie om fördomar bland ungdomar med olika bakgrund

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Ayla Jamei; [2010-06-22]

Nyckelord: Fördomar; förebyggande arbete; boendesegregation;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att ta reda på huruvida mina undersökningsgrupper är medvetna om att de har fördomar. Vidare vill jag fördjupa mig i vad orsakerna till ungdomarnas fördomar kan vara för att sedan ta fram metoder för ett förebyggande arbete. I min studie tittar jag på tre frågor kring fördomar på två skolor i Göteborg. Den ena skolan ligger i nordöstra Göteborg där nästan 100 % av eleverna har annat modersmål än den svenska. Den andra skolan ligger i en kranskommun söder om Göteborg där i princip alla elever har svenska som modersmål. Alltså är det två skolor med helt olika elevunderlag. Jag har före min undersökning genomfört ett projekt där klasser från båda skolorna varit involverade. De har fått göra samma uppgifter för att lyfta fram sina fördomar och projektet avslutades med att klasserna träffades en heldag på skolan söder om Göteborg. I min undersökning intervjuar jag åtta elever, fyra från respektive skola. Resultat visar på att eleverna mer eller mindre än medvetna om att det förekommer fördomar bland elever på deras skolor och att de själva bär på en del fördomar. På skolan i nordöstra Göteborg är det främst fördomar mellan olika folkgrupper på skolan som eleverna talar om i intervjun. Orsakerna till varför fördomarna uppstår är många, men den boendesegregation som råder i Göteborg och den bild som massmedia förmedlar av invandrare påverkar. Min undersökning visar även på att det går att arbeta förebyggande mot fördomar och att det finns olika projekt runtom i landet att ta lärdom av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)