Att våga säga ja istället för nej : Förskollärares tankar kring små barns inflytande i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Maria Dahlvid; Johanna Hedlund; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studies syfte är att undersöka hur förskollärare ser på små barns inflytande i verksamheten, med betoning på barn mellan 1-3 år. Här beskrivs förskollärares synsätt på små barns inflytande, deras tankar kring möjligheter och hinder med att små barn tillåts inflytande. Denna studie belyser även förskollärarnas syn på demokrati i förhållande till små barn i förskolan.Metoden vi har använt oss av är kvalitativa intervjuer av tolv förskollärare på tre olika förskolor. Resultatet förklarar hur förskollärare menar att inflytande hos små barn är av betydelse då det bl.a. stärker barnens självkänsla. Demokrati lyfts även fram här som en essentiell del i inflytande då detta beskrivs som delar av varandra. Vidare lyfter förskollärarna fram läroplanens direktiv som syftar till att barnen ska ges ett reellt inflytande i verksamheten. Att kunna tolka vad barnen visar intresse för menar förskollärarna är en viktig grund till att ge dem inflytande. Förskollärarna förespråkar en barnsyn där man ser barnet som kompetent med egna idéer och meningsfulla intentioner. Resultatet visar även att inflytande kräver att förskollärarna bör ha kunskaper om sättet små barn kommunicerar.Vilken barnsyn vi har är avgörande för hur vi bemöter barnen. Om vi visar tillit till att barnet kan kommer vi bemöta dem med respekt där vi vågar ge dem mer utrymme i verksamheten. Från att ha haft föreställningar om att arbetet kring inflytande med små barn skulle vara svårt och därför inte praktiseras lika aktivt har vi nu fått förståelse av att arbetet med inflytande ser olika ut och måste anpassas utefter barnets ålder och mognad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)