Finansiering för tillväxt i småföretag : Småföretagens finansieringsbeslut och inställning till crowdfunding

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Författare: Anna Nord; Ola Sjöbring; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Den största andelen av företag i Sverige är småföretag, 2018 uppgick andelen till 99,4 procent. Enligt Företagarnas finansieringsrapport (2018) upplever 52 procent av småföretagen att det är svårt att finansiera företagets investeringar med externt kapital. Crowdfunding har påvisats en ökad betydelse som externt finansieringsalternativ vid anskaffning av kapital för småföretagare. Trots svårigheterna att ombesörja extern finansiering via de formella kanalerna uppgick endast andelen crowdfunding till 1 procent av investeringsbehovet under 2017.  Syfte: Studiens syfte är att kartlägga hur småföretag motiverar sina finansieringsbeslut vid tillväxt samt att undersöka inställningen till crowdfunding och vilka faktorer som kan bidra till en ökad nyttjandegrad. Avgränsning: Studien avgränsas till fem småföretag i handelsbranschen med huvudverksamhet i Stockholm, Sverige.  Metod:I studien tillämpas kvalitativ metod där empirin utgörs av semistrukturerade intervjuer efter en förutbestämd intervjuguide. Småföretag ligger till grund för studien då denna kategori ofta upplever finansieringssvårigheter. Urvalet har utförts med ett subjektivt bekvämlighetsurval vilket är ett icke-sannolikhetsurval.  Resultat, Slutsats: Studiens resultat påvisar att samtliga företag upplever en återhållsamhet från bankernas sida att bidra med kapital och uppger att kapitalbrist har hindrat företagets tillväxt vid någon tidpunkt. Studiens småföretagare saknar kunskap om crowdfunding, men är genomgående positiva till de möjligheter som finansieringsformen kan erbjuda. Inställningen till crowdfunding är därav bra, dock beskrivs förtroendet för aktörerna på marknaden som lågt. Detta fastställer att det finns ett behov av ytterligare extern finansiering hos företagen som deltagit i studien. Det föreligger en teoretisk möjlighet att tillfredsställa detta behov med hjälp av crowdfunding, det framkom i studien att det finns ett incitament från småföretagare att använda sig av crowdfunding för att minska bankens makt och inflytande samt att minska sin egen beroendeställning. För att förbättra småföretagarnas inställning till finansieringsformen finns ett behov att tydliggöra om de möjligheter och de olika tjänster som crowdfunding kan erbjuda. En ytterligare faktor är att förbättra legitimiteten hos finansieringsformen utgörs av en tydlig lagstiftning, vilket kan bidra till att uppfattningen förbättras och att branschens seriositet stärks.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)