Bedömningsmallar för att öka lärandet eller för att hindra lärandet? : En kvalitativ studie om hur kamratbedömning tillämpas i arbetet med elevtexter i grundskolan 4–6 Jesper

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Studien handlar om hur kamratbedömning tillämpas i skolan av både lärare och elever. Från lärarnas sida undersöks vilka instruktioner som ges, vilka metoder och strategier lärarna använder sig av och vilka åsikter de har om kamratbedömning. I undersökningen fokuseras det även på vilken återkopplingsnivå eleverna använder i arbetet, skillnader och likheter mellan olika klasser och genom vilka media eller vilket medium deras återkoppling sker. Datan har samlats in med hjälp av observationer i tre olika klasser och intervjuer med tre klasslärare. Den tidigare forskningen som varit central för undersökningen visar att eleverna bör använda sig av bedömningsmallar i sina återkopplingar, men resultatet av föreliggande undersökningen visar på motsatsen då användningen av bedömningsmallar påverkar elevernas återkopplingar på ett negativt sätt. I diskussionskapitlet framförs hur bedömningsmallarna styr vilken nivå elevernas återkoppling sker på och i många fall ligger den på en låg nivå, medan den klass som inte fick bedömningsmallar gav återkoppling på en kvalitativt högre nivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)