"Tjejer är bäst" : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens yrkesetik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Detta självständiga arbete är en vetenskaplig essä som genom en hermeneutisk och fenomenologisk utgångspunkt undersöker fritidshemslärarens förhållningssätt i ett dilemma av etisk karaktär. Jag undersöker hur man som lärare bör förhålla sig gällande elevers skapande när det som skapas förstärker negativa föreställningar om/och traditionella könsmönster. Detta beskrivs genomen gestaltning av en situation då jag som fritidshemslärare ställts inför ett val då jag upplevde en svårighet att utröna vad som var rätt att göra. Jag har valt att till en början använda mig Vygotskijstankar om barns kreativitet, för att sedan utforska feministisk postkonstruktivistisk teori enligt Eidevald och Lykkes tankar om intersektionell pedagogik, vilket lett mig till teorier om erkännande av Taylor. Essän landar slutligen i Henriksens och Vetlsens tolkning av dygdetiken och Repos tankar om praktisk kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)