E-handel eller fysisk butik – vad påverkar konsumenternas val? En studie kring konsumentbeteende

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

Sammanfattning: Syftet med denna avhandling är att undersöka hur respondenterna från fem strukturerade intervjuer och har förändrat sin syn på konsumentbeteende, som ett resultat av utvecklingen av e-handel, med fokus på detaljhandel och konsumenthandel. Avhandlingen undersöker hur och om den förändrade synen har påverkat e-handeln med kläder och skor. Utöver de fem strukturerade intervjuerna har sekundära källor använts i form av rapporter från PostNord och Svensk Handel. Resultaten som samlats in från både intervjuerna och sekundära källor visade att trots att e-handel tar en större plats i vår vardag finns det fortfarande en preferens för fysiska butiker. Inspiration via personlig reklam spelar en större roll i inköp än andra annonser. Även om reklam som visas digitalt spelar en stor roll i våra inköp väljer majoriteten av respondenterna att handla i fysiska butiker istället för via e-handel Trots utvecklingen av e-handel väljer konsumenter fortfarande huvudsakligen att göra sina inköp i fysiska butiker. Den främsta faktorn till detta är sinnet känsel. Det faktum att respondenterna kunde känna på produkterna och prova dem på plats var en stor anledning att handla i fysiska butiker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)