Genus i skolan och pedagogers förhållningssätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Författare: Jonathan Törnell; Michael Söderström; [2018]

Nyckelord: Genus; Skola; Pedagoger; normer;

Sammanfattning: Genus är idag ett ämne som ofta diskuteras och problematiseras. Vi bestämde då tidigt att vi ville behandla genus i grundskolan. Utifrån tidigare kurser har vi fått en kunskapsbas att utgå ifrån och som vi haft som grund till detta arbete. Efter forskning- och litteratursökning kom vi fram till att vi ville undersöka pedagogernas roll utifrån ett genusperspektiv. Med tanke på att vi båda studerar till att bli ämneslärare i idrott och hälsa har vi då också valt att fokusera lite extra utifrån ett idrottsperspektiv. Syftet med detta arbete är att belysa hur olika klassrum kan se ut och hur pedagoger kan verka för en likvärdig och optimal verksamhet utifrån förutsättningarna. Genus och normbildande kan uttrycka sig på olika sätt och vi vill lyfta fram och fokusera på hur pedagoger kan angripa och arbeta kring dessa områden på ett givande och lärorikt sätt. Vi har utgått från följande frågeställning: Hur uttrycks genus i grundskoleundervisning och hur kan pedagoger förhålla sig samt angripa området? Uppdelningen av denna undersökning är att först förklara genus utifrån ett bredare samhällsperspektiv. Sedan att försöka förklara hur det synliggörs inom skolans verksamhet och tillslut beskriva olika pedagogiska förhållningssätt. Mats Björnsson (2005) skriver bland annat om skillnaderna mellan pojkar och flickor, att till exempel flickor tenderar att prestera bättre än pojkar i skolan förutom i idrott och hälsa. Vad detta beror på och vilka krafter som styr hur vi är och agerar är något som vi har undersökt och problematiserat. Arbetet avslutas med en diskussion som förklarar de regler och krafter som styr vårt samhälle och hur vi kan angripa området. Vi har kommit fram till att vi måste arbeta med genus och normer på ett större och övergripande sätt inom skolans verksamhet. På så sätt kan detta ge möjlighet till att öka elevernas kunskap och förståelse kring området och då också möjligheten att få ett mer accepterat och välkomnande samhälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)