Exotisk frukt : marknaden i Sverige

Detta är en M1-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Exotiska frukter har de sista 15-25 åren ökat. Kiwi, meloner, nektariner och persikor som för några år sedan var exotiska är idag en alldaglig syn i affären och man har för vana att köpa de. Går man tillbaka ännu längre i tiden var apelsin och banan exotiska. Nu äter vi av dessa frukter i samma mängder som vi äter av våra inhemska frukter. Utvecklingen har gått relativt snabbt de sista åren, men har samtidigt avstannat. Det introduceras inte längre så många nya sorters frukter då marknaden mer eller mindre har hittat de frukter som fungerar: som har ett acceptabelt pris och som klarar frakten. Dessutom märker man vilka frukter som säljer och de andra får stå i skymundan. Däremot kan man fråga sig varför vissa frukter säljer mer och om det finns något man kan göra för att sälja fler av de andra frukterna och om det är värt det. Det finns just nu ingen utökad marknadsföring för exotisk frukt, i förhållande till andra frukter. De mest förekommande frukter finns det kännedom om hur man använder, men så är det inte när det kommer till exotiska frukter. Ett annat stort problem med att öka försäljningen är att exotiska frukter ofta är säsongsbetonade, även om grossisterna föredrar de frukter som har långa säsonger eller säljs året runt. Dessutom är åtgärder för att öka försäljningen dyra och inbringar inte inkomsten för att motsätta utgiften. Man skulle kunna säga att exotiska frukter hamnat i en ond cirkel där konsumenterna inte köper så mycket pga. okunskap och dyra produkter, vilket betyder att grossisterna inte köper in frukterna i stora kvantiteter, vilket leder till höga priser. Några åtgärder som skulle kunna leda till ökad försäljning skulle kunna inkludera ätmogen frukt i butiken så att kunden inte måste gissa när den är mogen. Koppla det tillsammans med smakprov och information i butik av frukten så kan man öka försäljningen åtminstone temporärt. När väl kunderna vet hur frukten smakar och hur man kan använda den är chansen större att han/hon köper den igen. Rätt förhållanden kan leda till att exotiska frukter blir vanliga i fruktdisken. En gissning är att mango blir Sveriges nästa ”vanliga” frukt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)