Talutrymme på lika villkor? : En kvalitativ studie om fördelningen av det gemensamma talutrymmet i förskoleklass utifrån ett genusperspektiv.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Frida Berg; Elin Medeen; [2022]

Nyckelord: Kön; Genus; Socialt kön; Talutrymme;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka talutrymmet mellan pojkar och flickor i förskoleklass, både gällande hur lärare tilldelar ordet samt hur elever själva tar ordet. Studien har även intresse att jämföra resultaten från observationerna med lärarnas egna upplevelser och reflektioner kring hur det gemensamma talutrymmet fördelas. Denna studie kommer även att se till vilka metoder lärarna använder sig av för att fördela talutrymmet i klassen.   Då studiens avsikt är att undersöka lärares uppfattningar om talutrymme samt hur talutrymmet fördelas i klassrummet grundar sig denna studie i observationer och efterföljande intervjuer med lärare. Studiens resultat visar att pojkar dominerar det tagna ordet samt det gemensamma talutrymmet, medan lärarnas fördelning av det tilldelade ordet är förhållandevis jämnt fördelat mellan könen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)