Som lyckligast på idrottslektionen? : En kvantitativ studie om flow inom skolämnet idrott och hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte och forskningsfrågor Syftet med denna studie är att undersöka huruvida gymnasieelever upplever flow på lektionerna inom ämnet idrott och hälsa samt även undersöka huruvida elevernas fysiska aktivitet på fritiden är en påverkande faktor på deras upplevda flow. Studiens frågeställningar behandlade i vilken utsträckning förekommer flow bland gymnasieelever under idrottslektioner samt hur ser sambandet ut mellan elevernas upplevda flow på idrottslektionerna och deras fysiska aktivitet på fritiden? Metod För att besvara studiens syfte valdes en kvantitativ metod och en deduktiv ansats. Datainsamlingen skedde genom enkäter som gymnasieelever svarade på efter genomförd lektion i ämnet idrott och hälsa. Enkäterna delades ut i två olika skolor i Stockholmsområdet. I denna studie var det 85 giltiga enkäter som bearbetades och analyserades. Resultat Studiens resultat visar att de 85 respondenterna generellt hade höga flowpoäng i dimensionerna tydlig återkoppling och tydliga mål. Den dimension respondenterna hade lägst flowpoäng i var autotelisk upplevelse och när de nio dimensionerna slogs ihop resulterade det i att eleverna hade måttligt höga flowpoäng bland respondenterna. Slutsats Slutsatsen visade att eleverna generellt upplever måttligt högt flow på idrottslektionerna. Studien visade ingen korrelation mellan elevernas upplevda flow och antalet tillfällen de är fysiskt aktiva per vecka på fritiden. Dessutom går det inte att applicera stickprovet på målpopulationen på grund av det stora bortfallet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)