Tillgång eller ägande : En studie i konsumentvärde på marknaden för digital underhållningsmedia

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen har varit att genom kvalitativa intervjuer lyfta fram motpolerna kringdagens konsumtion av digital underhållningsmedia och fastställa om konsumenters syn på värdekan relateras till deras val av att antingen betala för ägandet eller för tillgänglighet av den. Metoden har bestått av åtta stycken kvalitativa intervjuer där respondenter fått frågor om sinkonsumtion av digitala underhållningsmedia inom; musik, video, spel och podcasts. Uppsatsen kommer fram till att konsumenter ser värdet i användningen av mediet och inte iägandet av det. Konsumenterna vill således hellre strömma sin media än att ladda ner den. Deväljer därför mer eller mindre obehindrat den tjänst som har bäst utbud. Konsumenterna menardock att det i dagsläget finns en viss otrygghet i strömningstjänsterna. Otryggheten växer ju merengagemang mediet kräver, vilket gör att spel och video som enligt respondenterna var primäraaktiviteter, vilka kräver högre engagemang, har en tendens att hellre vilja laddas ner avkonsumenterna medan musik och podcast, vilka kräver lägre engagemang, sekundära aktiviteter, hellre strömmas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)