Lagerstyrning, servicenivåer och bristkostnader i detaljhandelsföretag

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Produktionsekonomi

Författare: Victor Lindgren; [2020]

Nyckelord: Technology and Engineering;

Sammanfattning: SVEA Medical Sport AB är återförsäljare av sportartiklar. Företaget saknade klara strategier angående beställningskvantiteter samt beställningspunkter för deras produkter och de misstänkte att de band upp mer kapital än nödvändigt. Företaget hade också problem rörande förståelse för sina restorderkostnader. Syftet med examensarbetet är att kartlägga och klargöra den faktiska orsaken till problemen och föreslå rekommendationer på en åtgärd. I examensarbetet besvaras följande tre huvudfrågor: • Vad kostar företagets restorder i direkta kostnader och vad får brist av produkter vid försäljningstillfället för konsekvenser? • Vad är servicenivån för företagets produkter och vad anser företaget att de vill ha för servicenivå? • Hur ska ett verktyg utformas för att ge företaget mer kontroll över sin lagerstyrning, gällande beställningskvantiteter, beställningspunkter samt servicenivåer? För att besvara de två förstnämnda huvudfrågorna utfördes en fallstudie och kartläggningen utfördes med hjälp av intervjuer, observationer och arkivanalys. Resultatet av fallstudien visade bland annat att företaget hade en direkt kostnad kopplade till restorder på 46 000 SEK under 2014. Dessutom annullerades 8 990 artiklar på grund av att efterfrågan vid försäljningstillfället inte kunde mötas. Om det antas att efterfrågan är oberoende dag för dag och att därigenom förlorad efterfrågan leder till en förlorad intäkt, skulle detta medföra en alternativkostnad på 662 000 SEK i förlorad försäljning. Med fokus på prognostisering och lagerstyrning utformades ett verktyg till företaget för att svara på den sista huvudfrågan och ett program skrevs med hjälp av Visual Basics, Excel. Programmet använde sig av matematiska modeller för att utföra kvantitativa prognoser samt balansera ordersärkostnader mot lagerhållningskostnader för att bestämma orderkvantiteter. Matematiska modeller användes även för att balansera servicenivåer mot beställningspunkter. Programmets användningsområde var att i kombination med företagets ERPX system (Enterprise Resource Planing System), kunna underlätta beslut angående när och hur mycket som ska köpas in av olika produkter. En viktig avgränsning är att examensarbetet inte fokuserar på implementationen och uppföljning av rekommendationerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)