Att klona sig själv - en idrott och hälsalärares vardag : En studie om lärares hantering av närvarande men icke deltagande elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: I den svenska skolan är idrott och hälsa 1 obligatorisk för samtliga elever som väljer att utbilda sig på gymnasial nivå. Lärare i idrott och hälsa stöter ofta på elever som väljer att inte delta på idrottsundervisningen av olika anledningar. Det finns flertalet forskningsstudier om orsaker till varför elever inte deltar i idrott och hälsa, däremot är forskningsunderlaget bristfälligt gällande idrottslärares hantering av de elever som inte deltar i ordinarie idrottsundervisning. Det övergripande syftet med studien är att undersöka idrottslärares uppfattning och hanterande av närvarande men icke aktivt deltagande gymnasieelever i idrott och hälsa. Genom enkätstudie har data samlats in där resultatet påvisar att idrottslärare känner sig besvärade av att behöva bedriva både ordinarie undervisning samtidigt som de försöker hitta andra sysselsättningar för elever som närvarar på idrottslektionen men inte deltar i ordinarie undervisning. En överhängande majoritet av idrottslärarna anser det vara väldigt viktigt att eleverna är aktiva på idrottslektionerna men att idrottslärarna inte alltid ges de verktyg som behövs för att tillgodose alla elevers behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)