Magnetsvävartåg, något för framtiden? : En jämförelse mellan magnetsvävartåg och höghastighetståg på järnväg

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fordonsdynamik

Författare: Felipe Quezada; Andrés De Freitas Martínez; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Populationen i de stora städerna växer mer och mer. Det skattas att drygt 60 % avvärldens befolkning ska flytta till stora städer om två årtionden och av denna anledningbehövs det nya lösningar och alternativ till dagens transportsystem. En åtgärd sommånga industrialiserade länder använder är att implementera höghastighetståg påjärnvägståg där konventionella järnvägståg täcker transportbehovet. Men vad skullehända om magnetsvävartåg skulle implementeras istället? Syftet med detta arbete är att få en uppskattning om magnetsvävartåg kan vara en bättrelösning än höghastighetståg på järnväg. För att möjliggöra detta analyseradesmodellerna Shinkansen N700A och ICE3 inom järnväg samt Transrapid TR09 ochSCMaglev MLX01 inom magnetssvävning. Aspekterna som säkerhet,energiförbrukning, miljöpåverkan och kostnad för alla fyra modellerna undersöktes. Angående säkerhet kunde man konstatera att båda systemen håller en högsäkerhetsstandard men båda har varit inblandade i olyckor, vilket på sätt och vis är braför att de alltid medför nya säkerhetsåtgärder för att göra systemet ännu säkrare ochinnebär att båda system inte kan garantera att ingen kollision eller urspårning sker. Närdet gäller energiförbrukningen blev resultatet att både TR09 och ICE3 förbrukar sammaenergi vid maximal tillåten hastighet samt att Shinkansen N700A förbrukar betydligtmindre än MLX01. Med tanke på att energiförbrukningen är proportionell motkoldioxidemissioner följer att N700A bidrar mindre till koldioxidemissioner än MLX01samt att både TR09 och ICE3 bidrar lika mycket. Ingen av dessa tre aspekter var avgörande för att visa att ett system var lönsammare ändet andra, men hur stor skillnad blev det på kostnadsdelen? Resultatet visade attkostnader på infrastrukturen för magnetsvävartåg var mycket större än för järnvägståg.Å andra sidan har ett land som Tyskland (pionjärer inom magnetsvävartekniken) lagtner sina projekt om att bygga ett nytt magnetsvävartåg. När det gäller driftskostnadernaför höghastighetstågen så var det ingen avsevärd skillnad mellan tågsystemen. Förfordonskostnader kunde man inte någon komplett bild ges, på grund av brist påkostnadsinformation med avseende på japanska SCMaglev MLX01. Men med avseendepå övriga tre system så var japanska järnvägståget Shinkansen N700A dyrast med enkostnad på $44 miljoner per enhet, följt av Tyska Transrapid TR-08 med enfordonskostnads på $12.9 miljoner per vagn och billigast är ICE3 tåget som kostar $3.7miljoner per fordon. Med tanke på all information och data som samlades data drogs slutsatsen att det inte ärlönsamt att bygga ett magnetsvävartåg, inte med den teknik som finns idag. Omtekniken utvecklas vidare så att infrastrukturkostnaderna minskas avsevärt kan docksystemet vara en bra lösning för framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)