Utsatthet för mobbning i skolan : En litteraturstudie om hur faktorerna kön och ålder eventuellt påverkar olika mobbningsformer

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Michael Zanderholm; Matilda Zanderholm; [2021]

Nyckelord: mobbning; mobbningsform;

Sammanfattning: Bakgrund: Att mobbning förekommer i skolvärlden är inget nytt, men hur mobbning tar sin form har varit mål för många studier sedan Olweus öppnade ögonen för fenomenet på 70-talet och framåt. Den etablerade definitionen av mobbning fokuserar på maktobalans, skada eller förtryck samt upprepning över tid. Mobbning kan huvudsakligen kategoriseras i direkt eller indirekt samt fysisk, verbal eller relationell. Syfte: Att ge ökad kännedom genom att sammanfatta forskning rörande förekomsten av olika typer av mobbning i skolan för att se eventuella samband mellan mobbningstyp och faktorerna kön och ålder. Metod: Litteraturstudie av tolv källor som ställs mot tidigare forskning där vårt fokus har legat på skolungdomars utsatthet för mobbning snarare än den utövande parten. Resultat: Flera, men inte alla, källor visar en samsyn med tidigare forskning på området vad gäller både kön och ålder, det vill säga att det finns typiska mobbningsformer baserat på de två vanligaste kategoriserande faktorerna; kön och ålder. Pojkar blir generellt sett utsatta mer för fysisk mobbning, bland flickor är det vanligare med relationell mobbning, och oavsett könstillhörighet så ser man en nedåtgående mobbningsfrekvens med ökad ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)