Höga betyg i Textilslöjd : en strävan driven av inre eller yttre motivation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Emma Rydqvist; [2013]

Nyckelord: motivation; betyg; textilslöjd;

Sammanfattning: Det finns olika sorters motivation för lärande som kan delas in i inre och yttre motivation. Inre motivation kommer inifrån individen själv och handlar om ett personligt intresse av att hålla på med en aktivitet för aktivitetens egen skull. Yttre motivation kommer utifrån och används för att uppfylla ett mål till exempel att hålla på med en aktivitet för att få beröm eller en belöning. Syftet med undersökningen är att klargöra vilka faktorer som motiverar elever att eftersträva höga betyg (A-B) i textilslöjd eller hindrar elever från att eftersträva höga betyg. Genom att ta reda på vad som motiverar elever är förhoppningen att som lärare kunna hjälpa elever att nå dit de strävar utifrån deras egna önskemål. Studien ska även ta reda på hur elevers betygsambitioner påverkas av föräldrars utbildningsbakgrund, kön, intressen, framtidsdrömmar och skolans placering, samt om strävan efter höga betyg främst beror på inre eller yttre motivation. De frågor som ställts är: Vad motiverar elever som eftersträvar höga betyg (A-B) i textilslöjd, jämfört med elever som eftersträvar C-E i textilslöjd? Hur påverkas elevers betygsambitioner av föräldrars utbildningsbakgrund, kön, intressen, framtidsdrömmar och skolans placering? Hur styrs elevers strävan efter höga betyg av inre motivation och yttre motivation?Undersökningen bygger på en enkätundersökning i Stockholms län där fyra skolor har medverkat, samt litteraturstudier. Elevers motivation att eftersträva höga betyg (A-B) i textilslöjd varierar mellan individer. I den här undersökningen har eleverna angett att det som motiverar dem mest att eftersträva höga betyg är för att komma in på en speciell utbildning, en vilja att lära sig mer om ämnet, visa för sig själva att de kan och få beröm från föräldrar. Det som hindrar elever från att eftersträva höga betyg (A-B) är främst att de inte är intresserade av ämnet, att de inte har tid, inte orkar eller tror att de inte kan. Undersökningen har visat att ett betygsambitionen både har samband med intresse för ämnet och framtida yrkesplaner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)