Managementspråket idag : En analys av fyra managementkonsultbolags språkbruk på webben

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur språkanvändningen på en särskild kommunikationskanal, nämligen webbsidor, ser ut hos olika företag inom branschen för managementkonsulting. Studien gjordes på uppdrag av Madicon Communication AB vilket är grunden till att ett vidare syfte även var att undersöka hur Madicon med hjälp av språket och de likheter samt skillnader som framkommit kan positionera sig annorlunda i förhållande till andra företag i samma bransch. I denna undersökning studerades komposition samt frekvens av engelska uttryck, facktermer, upprepningar, pronomen och tilltal, informella och formella ordval och användning av versaler samt språkhandlingar. Resultatet visade bland annat att alla fyra företagen till stor del använder samma delar i kompositionen, men att det finns skillnader beroende på företagens inriktningar. Vidare använder de två tekniskt inriktade företagen engelska mest. Facktermer visade sig tydligt ha en väsentlig roll inom managementspråket då stor mängd påträffats i texterna. När det kommer till upprepningar och hur företagen valde att synas i sina texter kunde vi återigen se skillnad utefter företagens inriktning. Utifrån studiens resultat är endast Madicon det företag som följer riktlinjerna om att företag vinner på att låta både ett ’vi’ och ett ’du’ synas i texter på webben. Resultatet visade även att företagen håller olika grad av formalitet vilket möjligt gör att företagen uppfattas olika. Madicon använder i jämförelse med de andra företagen versaler mer frekvent. Utifrån att alla fyra företagen använde språkhandlingarna ’erbjudande’ och ’löfte’ i båda sina texter kan dessa tolkas som centrala.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)