Feeling the Film : En undersökning om förmedlandet av stämning

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

Sammanfattning: Stämningen en film förmedlar är en av de viktigaste aspekterna inom filmskapande och filmmediet. Det är denna stämning som har möjligheten att påverka åskådarens känslor både under filmens gång och efter att eftertexterna har rullat förbi. Detta kandidatarbete syftar till att påvisa stämningens betydelse inom filmmediet samt se hur filmskapare kan utföra filmproduktioner för att förstärka stämningen deras film förmedlar. För att uppnå detta utförde vi två filmproduktioner som resulterade i en kortfilm och en presentationsfilm. Båda produktionerna utfördes med deltagande filmskapande som sin grundpelare, som var med och påverkade alla val och beslut vi tog genom processerna. Deltagande filmskapande ledde oss även till att få fler och mer unika idéer in i våra projekt och filmer för att förstärka stämningarna som förmedlas av våra filmer. Vi valde att utgå från filmteorier angående en films tempo av Ross Hockrow och platsens betydelse av Mats Ödeen, för att sedan utföra filminspelningarna med hjälp av inspelningsmetoder som The Master Scene Method och The Split Sequence efter Blain Browns och Luis Fernando Morales Morantes beskrivningar. Vi höll till sist en förhandsvisning av våra filmer för att undersöka och sedan diskutera huruvida vi lyckats med att genom deltagande filmskapande, filmteorier och inspelningsmetoder förmedla stämningar med våra filmer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)