En studie om inkludering i ämnet religionskunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Enligt skolinspektionens granskning (2012) har det visat sig att alla elever inte inkluderas i religionsundervisningen. I samma granskning står det att den största faktorn till varför dessa elever inte inkluderas beror på att eleverna saknar ett intresse för de innehåll lärare väljer att använda i undervisningen. Kunskapsöversiktens syfte och frågeställning går ut på att undersöka bakomliggande faktorer i undervisningen som kan påverka det faktum att alla elever inte inkluderas i religionsundervisningen. Vi undersöker dessa faktorer och problematiserar det valda ämnet för att få fram olika synvinklar på vad som kan påverka elevers inkluderande i undervisningen. De faktorer vi har tagit fram har tilldelats i olika rubriker som ”inkludering”, ”är inkludering ett av skolans uppdrag?”,” elevers intresse för ämnet religionskunskap”, en ”inkluderande svensk religionsundervisning” samt ”metoder för en mer inkluderande religionsundervisning”. Detta har gett oss didaktiska resultat på vad, hur och varför dessa faktorer kan påverka elevers inkluderande i ämnet religion. Resultaten diskuterar vi och sammanfattar med anknytning till styrdokumenten, i form av läroplanen i religionskunskap för både högstadiet och gymnasiet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)